Domov

domov

English

english

prázdny priestor
Logo HC  
Čo počúvaHudobné spravodajstvoCD recenzie
n
 
201711 Hudobný život 11/2017

Spravodajstvo, koncerty, festivaly: Antonín Matzner (1944–2017), Klavírny „ohňostroj“ Martina Chudadu, Ensemble Ricercata, Konvergencie, Midori inšpirovala mladú generáciu slovenských hudobníkov, BASSFEST 2017, Nová sezóna Štátnej filharmónie Košice

Music Zoom: Padajúce hviezdy

Mimo hlavného prúdu: Litovské hudobno-informačné centrum, Hudba dneška v SNG 24: Cross Country Skiing, Glass v Synagóge

Hudobné divadlo: Ravelovský dvojtitul s otáznikmi, Monodráma zblúdenej ženy

Zahraničie: Drážďany - Priestor, v ktorom je možné takmer všetko, Praha - Maškarný bál plný rébusov, Viedeň - Kolotoč sveta

Recenzie CD/knihy

Cena: 2.16 Eur (65.00 Sk)
Počet strán: 40  


Obsah aktuálneho čísla

Logo Logo časopisu Harmonie
Robert Kolář: Ensemble Ricercata: Dvojportrét s Borošom a Kurtágom

Mnohotvárna rafinovanosť jej bráni, aby stratila čo len kúsok z vlastnej identity. Preto pri predvedeniach (teda ak je reč o úryvkoch z Kurtágovho životného diela, stále sa rozrastajúcej zbierky klavírnych miniatúr Játékok/Hry) tak dokonale zapadá medzi kompozície skladateľov patriacich k epochám, ktoré môžu byť vzájomne vzdialené aj celé storočia. Veľmi dobre súznie napríklad so štvorručnými transkripciami Bacha, ktoré Kurtág napísal pre seba a manželku Mártu a ktoré v ich „manželskom“ podaní dýchajú zázračnou, ťažko postihnuteľnou intimitou. A pritom boli Hry pôvodne koncipované ako inštruktívna klavírna literatúra, určená prednostne deťom…

K vytrvalým propagátorom Kurtága u nás patrí Ivan Šiller – ako klavirista, pedagóg aj organizátor hudobných podujatí. A tiež ako umelecký vedúci Ensemble Ricercata, pod hlavičkou ktorého zaznel 10. 10. koncert vo Dvorane VŠMU s výberom z Játékok ako dramaturgickou kostrou. Jeho klavírnym partnerom bol dlhoročný kolega, priateľ a takisto neúnavný pedagóg Tomáš Boroš. Kolegiálna súhra síce možno nedokáže byť plnohodnotnou náhradou za tú manželskú, no nápad nahradiť Bacha Borošovými vlastnými klavírnymi kompozíciami sa ukázal ...

viac

Peter Katina: music zoom - Padajúce hviezdy

Z klasickej hudby možno spomenúť napríklad dirigenta židovského pôvodu Istvána Kertésza (1929–1973), ktorý prežil holokaust, no utopil sa pri kúpaní v mori počas turné v Izraeli, či dirigenta Guida Cantelliho (1920–1956), nástupcu Toscaniniho v La Scale, ktorý zahynul vo Francúzsku pri leteckom nešťastí. Rakovine podľahli dirigenti Thomas Schippers (1930–1977), Ferenc Fricsay (1914– 1943) či operná speváčka Kathleen Ferrier (1912–1953). Klavirista Dino Ciani (1941–1974) zahynul pri autonehode, čembalista Scott Ross (1951–1989), ktorý nahral všetky Scarlattiho sonáty, podľahol AIDS. Klavirista Alexej Sultanov (1969–2005), víťaz Van Cliburnovej súťaže, zomrel v roku 2005 ako 35-ročný po sérii srdcovo-cievnych príhod. Spevák Fritz Wunderlich (1930–1966) podľahol následkom zranení po páde zo schodov, Jussi Björling (1911–1960) infarktu, violončelista Emanuel Feuermann (1902–1942) zomrel pri banálnej operácii, kanadský klavirista André Mathieu (1929–1968) prehral boj s alkoholom, klavirista Terence Judd (1957–1979) spáchal ako 22-ročný samovraždu, huslista Jacques Thibaud (1880–1953) zahynul pri leteckom nešťastí vo Francúzskych Alpách a Josef Hassid (1923–1950), ktorý trpel ...

viac

Jozef Červenka: Ravelovský dvojtitul s otáznikmi

V krátkej opere Španielska hodinka (Lʼheure espagnole) sa zaujímavým spôsobom prejavil Ravelov ľahký Aspergerov syndróm. Akoby si vôbec nevšímal obhrublý námet s prostoduchým humorom – skomponoval naň inteligentnú a rafinovanú hudbu. Ponúkol svojský pohľad na impresionizmus: plný pravidiel a zároveň ich popretí. Ravelov decentný humor vyvoláva u vnímavého poslucháča, ktorý ho dokáže dešifrovať, skôr úsmev než salvy smiechu.


Concepcion, neverná manželka hodinára Torquemadu, si počas mužovej neprítomnosti volá do domu milencov, aby napokon zostala s jednoduchým pohoničom oslov Ramirom. Režisér Pavol Smolík zvolil šťastné východisko, no realizáciou ho nepotvrdil. Na scéne Mareka Hollého situoval dej do obrovského hodinového stroja umiestneného na tmavom horizonte, čo dokonale ladí s Ravelovou poetikou. Aj inšpirácia vizuálnym umelcom Jeanom Tinguelym je absolútne namieste. Scéna je rozdelená na dva plány. Na javisku (t. j. v dome hodinára Torquemadu) sa pohybujú speváci, v druhom pláne súkolia stroja a povrazov zase akrobati – dabléri aktuálne neprítomných postáv. Tento viac-menej zbytočný paralelný dejový plán však často pôsobí nelogicky až mätúco. Na scéne sa ...

viac

Miroslav Zahradník: Miloš Železňák: Čas

Gitarista a skladateľ Miloš Železňák patrí k hudobníkom so širokým žánrovým záberom – aj vďaka schopnosti vyjadriť svoj hudobný svet prostredníctvom viacerých nástrojov. Album Čas je mozaikou desiatich piesní, ktorých predlohou sa stali básne Jána Litváka zo zbierky Marhuľový prútik. „Sú to krátke štvorveršové básne na východnú tematiku, sú z obdobia básnikovho pobytu v Indii. Všetky sa svojou poetikou krútia okolo tejto cesty. Chvíľu sú tajomné, chvíľu priezračné, čisté a jednoduché. Čítal som si ich a hneď mi prišlo na um, že by bolo pekné urobiť taký album,“ povedal o svojej inšpirácii gitarista. Už od prvých tónov disku, na ktorom účinkuje výlučne Miloš Železňák, dýchne na poslucháča intímna atmosféra strunových nástrojov. Okrem akustickej, elektrickej gitary, mandolíny a klavíra umelec na nahrávke použil aj exotické nástroje ako pipa (tradičná čínska lutna), diagonálna citara, buzuki, balgama (tradičný turecký strunový nástroj), tibetská misa a perkusie. Zaujímavý jednotiaci prvok tejto hudobno-poetickej zbierky predstavujú tri krátke inštrumentálne skladby Nápad, Úvaha a Rozuzlenie, ktoré spája rovnaký melodický motív a autor ...

viac

Jozef Cseres: Nové cageovské impulzy z Talianska

Cageovu otvorenú hudbu docenili v Európe ako prví Taliani. Už v 50. rokoch, po prvých experimentoch s indeterminizmom a náhodou, ktoré sa vo Francúzsku a Nemecku nestretli s prílišným pochopením (naopak, vďaka nim stratil sympatie a podporu niektorých kolegov skladateľov, napríklad Pierra Bouleza), bol Cage v Miláne pečený-varený. V Taliansku, najskôr v milánskom rozhlasovom štúdiu Studio di fonologia musicale, kam ho v roku 1958 pozval Luciano Berio, a neskôr aj v ďalších mestách (Benátky, Rím, Bologna, Turín) realizoval mnohé svoje diela a projekty. Preto sa sem rád vracal aj v 80. a 90. rokoch. Perugia bola posledným európskym mestom, ktoré krátko pred smrťou navštívil.

Rešpekt a úcta k pionierovi (post)moderných intermédií pretrvávajú v Taliansku dodnes. Veľkú poctu mu vzdal klavirista Giancarlo Simonacci, keď v rokoch 2005–2011 nahral jeho kompletnú klavírnu tvorbu, vrátane opusov pre preparovaný klavír, pre dva klavíry a komorných diel s klavírnym partom (nahrávky vyšli na piatich CD boxoch vo vydavateľstve Brilliant Classics). Dnešná vynaliezavá doba transverzálnych hier s historickými i súčasnými kontextmi však žičí prekvapivejším a extrémnejším interpretáciám. ...

viac