Domov

domov

English

english

prázdny priestor
Logo HC  
Čo počúvaHudobné spravodajstvoCD recenzie
n
 
201706 Hudobný život 06/2017

Spravodajstvo, koncerty, festivaly - Jiří Bělohlávek a Jeffrey Tate – odchod dvoch veľkých dirigentov, Medzinárodná spevácka súťaž Mikuláša Schneidera-Trnavského, Košická hudobná jar, Chopinovské soirée Eugena Indjića, Expresívny Paul Lewis

Rozhovor - Nové výzvy pre Slovenský mládežnícky orchester

Folklór - Igor Littva: „Zachovávanie ľudovej kultúry obcí prostredníctvom folklórnych súborov nestačí.“

V zrkadle času - Kamil Vyskočil (1925–2017)

Mimo hlavného prúdu - Shaped Songs, Hudba dneška v SNG: Hommage à Milan Adamčiak, Adamčiak, do školy!

Skladba mesiaca - Carl Nielsen: Saga-drøm op. 39

Hudobné divadlo - Inscenačný brak ako možná (?) forma operného umenia, Živá Bystrouška v Rusovciach  

Jazz - Pat Metheny - večer s jazzovou legendou, Roky a dni Davida Kollara

 

Cena: 2.16 Eur (65.00 Sk)
Počet strán: 40  


Obsah aktuálneho čísla

Logo Logo časopisu Harmonie
Miroslav Zahradník: Večer s jazzovou legendou

Nepochybne výnimočnou udalosťou bolo 12. 5. vystúpenie Pata Methenyho, jednej z najvplyvnejších postáv moderného jazzu. Hoci americký gitarista a skladateľ uviedol ešte v roku 2010 v bratislavskej Inchebe projekt Orchestrion, v rámci ktorého sám a obdivuhodným spôsobom obsluhoval kolos hudobných nástrojov ovládaných midi prevodníkmi, s kapelou sa na Slovensku predstavil premiérovo.

Pat Metheny je známy ohromujúcim širokospektrálnym záberom, ktorý mu priniesol už 20 ocenení Grammy v 12 rozličných kategóriách. Jeho hudba je poslucháčsky mimoriadne príťažlivá, zároveň však neustále ponúka nové výrazové prostriedky. Obsadenie jeho zoskupení vždy podlieha cieľavedomému nasledovaniu progresívnych hudobných vízií s povestným citom pre najsprávnejší výber spoluhráčov. Po desaťročí venovanom projektom Orchestrion a Unity Band/Group, prišiel Metheny na turné v sprievode akustického klavírneho tria. Popri stabilnom spoluhráčovi na bicích nástrojoch Antoniovi Sanchezovi vytvárala rytmické jadro nového kvarteta mladá Austrálčanka malajzijského pôvodu Linda May Han Oh. Hráčka na kontrabase a basgitare (ocenená ASCAP Young Jazz Composer Award a čestným uznaním na Thelonious Monk Bass ...

viac

Mária Glocková: Inscenačný brak ako možná (?) forma operného umenia

Dve jednoaktové diela ruských skladateľov – Aleka a Iolantu – dala dohromady pravdepodobne rodná krajina. V prípade Rachmaninovovej opery ide v kontexte skladateľovej kompletnej tvorby skôr o výnimočnosť, v prípade Čajkovského opery o posledné dielo, na ktoré mu po Pikovej dáme a Eugenovi Oneginovi ostávalo relatívne menej síl.

Obe operné premiéry poznačila prvoplánovosť, selankovitosť, falošný sentiment, neprepracované vzťahové línie a režijná bezradnosť. Z dielne neznámeho talianskeho režiséra Marcella Lippiho (umelecké profily na webových stránkach obsahujú iba prezentáciu jeho speváckeho umenia) zaujal len polemicky ladený príspevok v premiérovom bulletine o (spoločenskom) vylúčení a (kresťanskej) láske. Javiskový gýč v podobe trávnatej plochy s bujnou vegetáciou popínavej flóry a nezmyselne blikajúcimi kmeňmi brezových stromov v cigánskej osade s maringotkou bol prejavom scénografickej nespôsobilosti Mareka Gašpara Šafárika. Romanticky sa tváriace átrium Iolantinej spoločenskej izolácie, s vtákmi v klietkach a usedenými priateľkami obhadzujúcimi sa veľkými lupeňmi kvetov, bolo viac recesiou a pripomienkou milej ilustrácie z Pútnika svätovojtešského než serióznou ...

viac

Daniel Matej: Shaped Songs

Ich projekty sa väčšinou zameriavajú na oblasť súčasnej hudby, prípadne jej zaujímavého prepájania s hudbou starších období alebo na jej spájanie s inými umeleckými druhmi.

Aj v novom programe, uvedenom postupne v priestoroch topoľčianskeho Súkromného konzervatória (2. 3.), piešťanského Kursalónu (7. 3.), Nitrianskej galérie (8. 3.) a napokon aj v bratislavskej Dvorane VŠMU (29. 3.), došlo k prepojeniu viacerých umeleckých médií v koncepčne vydarenom intermediálnom performatívnom tvare, ktorému jeho tvorcovia dali názov Shaped Songs.
Základným materiálom na viacvrstvové interpretačno-umelecké stvárnenie boli neskoré piesňové cykly Gedichte der Königin Maria Stuart op. 135 Roberta Schumanna (1852) a Drei Gedichte von Michelangelo Huga Wolfa (1897).
Podľa (krásneho a myšlienkovo hutného) bulletinu bol ideou projektu Shaped Songs pokus vytvoriť „hudobno-psychologickú sondu životných osudov dvoch ľudí – skladateľov cez diagnózy, ktoré s vysokou pravdepodobnosťou posunuli v istom období ich života chápanie ich vlastného diela, sveta, aj ich samotných“. Shaped Songs sú teda akousi „archeológiou duševného stavu“. A „miestom výskumu“ sú verejné sály...

Projekt ...



viac

Martina Krušinská: Igor Littva: „Zachovávanie ľudovej kultúry obcí prostredníctvom folklórnych súborov nestačí.“

Čo bolo hlavným impulzom k založeniu Základnej umeleckej školy ľudového tanca a hudby?

Keď som v roku 1999 začal preberať vedenie FS Liptov, narazil som na skutočnosť, že samotní členovia súboru nepoznajú piesne vlastnej obce. Bolo to v ostrom protiklade k tomu, čo som vedel ja o ľudovej kultúre mojej rodnej dediny Liptovské Sliače. Vtedy som si povedal, že toto sa musí zmeniť, a tak som začal pre súbor spracovávať ľudový materiál jednotlivých liptovských obcí. Neskôr som si však uvedomil, že zachovávanie ľudovej kultúry obcí prostredníctvom činnosti súboru nestačí, pretože ľudia to vnímajú len ako nejaké vystúpenie. Chcel som skôr, aby túto kultúru začali vnímať deti, poznávali ju v jej pôvodnej podobe a navrátili ju späť do liptovských rodín. A tak som v roku 2003 založil Detský folklórny súbor Liptáčik a v roku 2008 ZUŠ ľudového tanca a hudby.

Koľko má škola v súčasnosti žiakov, v čom je jej vzdelávací program špecifický? 

Máme približne 200 žiakov, čo je počet, ktorý má človek ešte pod kontrolou. V súčasnosti pokrývame všetky stupne – od prípravného po štúdium pre dospelých. Pôsobenie školy nadväzuje na dlhoročnú ...

viac

Andrej Šuba: Nové výzvy pre Slovenský mládežnícky orchester

Mohli by ste krátko pripomenúť historický kontext vzniku Slovenského mládežníckeho orchestra na Slovensku? Možno u nás hovoriť o nejakej tradícii?

Každá tradícia existuje iba v prípade, že má aktívnych nositeľov, ktorí ju, v súlade s latinským trans dare, odovzdávajú nasledujúcim generáciám. Slovenský mládežnícky orchester zatiaľ nemá za sebou kontinuálnu, dlhoročnú činnosť, dnes sú však priaznivé predpoklady na to, že nadviaže na dôležité projekty a iniciatívy z minulosti. Napríklad na hnutie Jeunesses Musicales, ktoré na Slovensko prišlo v 70. rokoch 20. storočia vďaka Dr. Ladislavovi Mokrému. Pod hlavičkou Slovenskej hudobnej mládeže (SHM) aktivity hnutia dve desaťročia zastrešovala Slovenská filharmónia. Bol to významný počin, ktorý – okrem v prvom rade umelecko-edukatívneho rozmeru – približoval krajinu za železnou oponou ku kultúrnej Európe. Bunky SHM vznikali na celom území Slovenska, pre ktoré Filharmónia organizovala osobitné cykly koncertov. Od tých čias sa uskutočňovali aj pravidelné júlové stretnutia Slovenskej hudobnej mládeže, najskôr v Humennom a neskôr dlhé roky (až do roku 1990) v Piešťanoch. V 80. rokoch som bol účastníkom viacerých ...

viac

red: Odchod dvoch veľkých dirigentov

Na prelome mája a júna opustili svet dve významné dirigentské osobnosti. Britský dirigent Sir Jeffrey Tate (1943–2017) si získal uznanie za nahrávky neskorých symfónií J. Haydna a klavírnych koncertov W. A. Mozarta s English Chamber Orchestra, jeho doménou však bola opera. Jeho dirigentská kariéra, poznačená vrodeným ochorením chrbtice a chronickými dýchacími ťažkosťami, sa začala v londýnskej Covent Garden, kde Tate asistoval okrem iných Georgovi Soltimu či Colinovi Davisovi. Tu sa stretol aj s Pierrom Boulezom, ktorý hľadal asistenta pre svoje naštudovanie Wagnerovho Ringu v Bayreuthe. To Tateovi otvorilo dvere k ďalším wagnerovským produkciám a tiež k trvalému zakotveniu v Nemecku, ktoré nazýval svojou duchovnou vlasťou. Od roku 2009 až do svojej smrti 2. 6. zastával post šéfdirigenta Hamburského symfonického orchestra.

 

Dva dni predtým zomrel po ťažkej chorobe aj šéfdirigent Českej filharmónie a pedagóg pražskej AMU Jiří Bělohlávek (1946–2017), umelec, ktorý na domácej pôde formoval viacero významných symfonických aj operných orchestrov a v zahraničí niesol po Charlesovi Mackerrasovi symbolickú štafetu ...

viac