Domov

domov

English

english

prázdny priestor
Logo HC  
Čo počúvaHudobné spravodajstvoCD recenzie
n
 
20180102 Hudobný život 01-02/2018

Spravodajstvo, koncerty, festivaly - Emese Duka-Zólyomiová (1944–2017), Mahler, Berlioz a Dudamel v Musikvereine, Albrechtina ešte raz na bartókovskú tému, Ensemble Ricercata: OUT TAKE(s), Festival sakrálneho umenia Košice, Galéria Hudby Nitra

Rozhovor
Peter Katina: „Vyťažiť maximum z reality, ktorá ma obklopuje.“
Andrius Arutiunian – Pod krídlami atómového motýľa
Daniel Kramer: „Prapôvodná vízia divadla je fantázia.“

História
Lutna, teorba a chitarrone 
Antonio Vivaldi a príbeh pontskej kráľovnej

V zrkadle času - Ivan Palovič: Spontánnosť a nadšenie pre krásu

Hudobné divadlo - Podnetný Sadko na zamyslenie

Jazz - Juraj Lehotský (1940–2017)

Cena: 2.92 Eur (88.00 Sk)
Počet strán: 60  


Obsah aktuálneho čísla

Logo Logo časopisu Harmonie
Robert Kolář: Mahler, Berlioz a Dudamel v Musikvereine

Hoci sa jeho meno v minulosti spájalo najmä s Orquesta Sinfónica Simón Bolívar, zázračným exportným artiklom jeho rodnej krajiny, Dudamelova reputácia počas poslednej dekády nadobudla medzinárodné rozmery, o čom svedčí aj fakt, že práve Viedenskí filharmonici ho pred rokom pozvali dirigovať populárny novoročný koncert – ako zatiaľ najmladšieho dirigenta v histórii podujatia. To, že povestná „chémia“ funguje na oboch stranách, sa potvrdilo aj v náročnejšom repertoári, pričom jeho výber v spojení s menom dirigenta zaručil, že koncert bude beznádejne vypredaný: Adagio z Desiatej symfónie Gustava Mahlera a Berliozova Fantastická symfónia.

Temperamentný Juhoameričan, ktorý koncom januára oslávil 37. narodeniny, viditeľne zvážnel. Jeho gestá sa stali striedmejšími, stratili sa extatické výskoky do výšky a ďalšie efektnosti na ohúrenie publika, celkový prejav sa viac zvnútornil a skoncentroval. Mahlerovmu Adagiu to nesmierne svedčalo. Labutia pieseň skladateľa mučeného neverami manželky a postupujúcou srdcovou chorobou je nádherným spevom vzdávajúcim hold Wagnerovmu Tristanovi, ohliadnutím za všetkým, čo toto dielo predstavovalo pre umelcov Mahlerovej generácie. No významových ...

viac

Miroslav Tóth: Peter Katina - Vyťažiť maximum z reality, ktorá ma obklopuje

Čo ťa viedlo k rozhodnutiu hrať výlučne súčasnú hudbu a pritom žiť na Slovensku? Tento model má u nás obdobu len málokedy. Akordeonisti zväčša kombinujú rôzne hudobné štýly a žánre. S tým kontrastuje tvoje odmietnutie krčmovej, barovej či jazzovej hudby a tiež „piazzollovskej“ literatúry, s ktorou sa spája akordeón alebo bandoneón. Objavil si teda v súčasnej hudbe niečo, kvôli čomu sa oplatí obetovať pre tento menšinový výber?

U mňa to rozhodne nie je obeta. Hrať súčasnú hudbu na akordeóne nie je žiadna zábava ani na Západe. Žil som niekoľko rokov v Dánsku a mám kontakt s akordeonistami v Európe, ktorí robia niečo podobné ako ja, a nie je to ľahké. Oblasť hudby, o ktorej hovoríš a ktorú by som diplomaticky označil ako „komunikačne priamočiarejšiu“, mi bola vzdialená od útleho detstva. Ale určite nejde o menšinový výber; súčasnej literatúry pre akordeón, a dokonca aj tej kvalitnej, je dostatok.

Menšinovým som myslel okruh ľudí, ktorí ju počúvajú. Skúsme sa pozrieť na Slovensko. Ako je to s publikom v pomere s množstvom napísanej literatúry?

Ak sa pozrieme na čísla, je to skresľujúce. Tvoje aktivity „lajkne“ tristo ľudí a ...

viac

Peter Motyčka: Editorial

Vážení čitatelia,

Raz príde doba, keď sa vynoríme z tohto šialenstva, ktoré nám teraz vzbĺklo v hlavách, a budeme sa za seba nesmierne hanbiť, budeme sa prepadávať od hanby, keď si spomenieme, na čo sme sa pozerali, čo sme čítali a čo sme počúvali. (...) Budeme sa snažiť nemyslieť na to, akých blbcov a hlupane sme považovali za celebrity...“. Nielen v súvislosti s najvyšším štátnym vyznamenaním, ktoré prezident Slovenskej republiky Andrej Kiska udelil začiatkom nového roka folkloristovi Jánovi Lazoríkovi, mi pri písaní úvodníka napadli myšlienky tohto síce svojrázneho, no nepochybne podnetného predstaviteľa ľudovej kultúry.

Koncom novembra uviedla naša prvá hudobná inštitúcia, citujem: „nie samoúčelný experiment, prepojenie rapu a klasického inštrumentálneho ansámblu, ktorý je naozaj výzvou…“ Nerád by som generalizoval, či je takýto spôsob približovania klasickej (sic) hudby mladším generáciám tým najvhodnejším. Snáď by stačilo porovnať, akým spôsobom sa navonok prezentujú koncertní majstri prvých inštitúcií v okolitých krajinách (spomeniem napríklad Rainera Honecka, Daishina Kashimota či Josefa Špačka). Samozrejme, vždy sa možno vyhovárať na ...

viac

Andrej Šuba: Antonio Vivaldi a príbeh pontskej kráľovnej

Spievajúce mesto

... v Benátkach udalosti ostávajú stáť a čas sa spomaľuje, znehybňuje a mení na beztvarú hmotu a sny...
Juan Manuel de PRADA (Búrka 


Hoci predstava znehybneného času výstižne korešponduje so vžitým obrazom mesta na lagúne, zrkadlí sa v nej do istej miery aj konkrétna situácia Benátok v 18. storočí. La Serenissima už viac nebola vládkyňou Stredomoria a z vitálnej politickej a obchodnej mocnosti sa zmenila na destináciu či útočisko pre tých, ktorých priťahovali zašlá sláva a hry i hriechy najrozmanitejšieho druhu. Známeho zvodcu Casanovu (1725–1798), ktorý bol v rodnom meste súdený a väznený za špionáž a vzťah s mníškou z váženej rodiny, možno považovať za ich extravagantné zosobnenie. Pravdepodobne nepôjde celkom o náhodu, že dobrodruh pochádzal zo známej hereckej rodiny. Divadlá boli v Benátkach záležitosťou módy, miestami zvádzania, kde sa spomalený čas menil na sny. Niekedy aj doslova: „... čoskoro som sa tak oduševňoval za operu, že sa mi protivilo tárať, jesť a hrať v lóžach, keď som chcel iba počúvať, a neraz som sa vytratil zo spoločnosti a šiel na druhú stranu. Tam som sa zavrel do ...


viac

Igor Wasserberger: Juraj Lehotský

Pre slovenskú scénu boli dlho nedostatkovou vzácnosťou trubkári schopní hrať v sekciách big bandu a pritom si zachovať výraznú improvizačnú invenciu. Lehotský obe podoby spĺňal na úrovni, ktorá nachádzala ohlas jednak v Česku, kde mal v tomto smere bohaté zázemie a odkiaľ dostával mnohé prestížne pozvania a príležitosti (Gustav Brom, Karel Gott – Ladislav Štaidl a mnohé iné), ako aj v zahraničí (európske turné so sprievodným orchestrom Raya Charlesa a Lizy Minelliovej v roku 1993, člen Vienna Festival Symphonic Orchestra na vystúpeniach v USA – 1987).

Vyrastal v rodine obklopenej umením. Jeho matka, primabalerína a baletná pedagogička Ella Fuchsová-Lehotská, ho viedla od detstva k hudbe a ako päťročný sa začal učiť hrať na klavíri. Klaviristom, spevákom a skladateľom-hitmakerom základného významu je jeho o sedem rokov mladší brat Ján, ktorého syn Juraj Lehotský je filmovým režisérom. Ako pätnásťročného ho očarila hra trubkára Richarda Kubernáta a viackrát spomínal, že k záujmu o trúbku, ktorej ostal verný do konca života, ho inšpirovala Kubernátova nahrávka skladby Třešňové květy. V rokoch 1956–1961 študoval na Konzervatóriu v Bratislave a už v tomto období vynikol na ...

viac

Katarína Turnerová: Royal Harp

O tom, že Katarína Turnerová je významnou reprezentantkou slovenského koncertného umenia doma i v zahraničí, niet pochýb. Ako jediná slovenská sólistka na harfe uspela na domácich i zahraničných pódiách a spolupracovala s množstvom popredných inštrumentalistov, spevákov, speváckych zborov, komorných ansámblov i orchestrov. Zároveň je členkou orchestra Slovenskej filharmónie. Skladby harfového repertoáru slovenských i svetových autorov nahrala na viacero hudobných nosičov, ale aj pre vysielanie RTVS, ORF, BBC či japonské NHK. Participovala aj na nahrávkach filmovej hudby pre európske, austrálske, ázijské i americké spoločnosti. Na novom profilovom CD Royal Harp prezentuje Katarína Turnerová svoje umenie v harfových koncertoch Georga Friedricha Händela, Georga Christopha Wagenseila, Carla Dittersa von Dittersdorfa a Johanna Georga Albrechtsbergera.

Na novinke dokonale potvrdila, že je prvou dámou slovenskej harfy. Takým očarujúcim tónom, výrazným zmyslom pre agogiku, zvukové farby a odtiene i suverénnou technikou sa v súčasnosti neprezentuje zrejme žiadny iný slovenský harfista. V koncertoch predviedla navyše i zmysel pre štýl, od sústredeného pochopenia pre barokový ...

viac